Laat huurbetalingsverplichting vallen van zwem- en sportaccommodaties

6 april 2020

De afgelopen dagen heeft de fractie van de PvdA berichten ontvangen van verontruste burgers over het opschorten van de huurpenningen door Maastricht Sport. Vanwege het Corona virus mag er op dit moment geen gebruik gemaakt worden van sportaccommodaties. Echter heeft een aantal partijen (stichting Therapeutisch Sporten regio Maastricht (TSrM), Maastrichtse Gehandicapten Sportvereniging (MGS), Envida ledenservice, zwemvereniging Heiz (huid- en inwendige ziekten) en Bobm (Bechterew Oefen- en Belangenvereniging voor reumapatiënten)) een brief ontvangen dat er uitstel verleend wordt voor het betalen van de huur voor de maanden april, mei en juni tot uiterlijk 31 december 2020. Expliciet vermeld wordt dat de betalingsverplichting niet vervalt. De gemeente wacht landelijke ontwikkelingen af.

Onder andere TSrM heeft in gesprekken met Maastricht Sport tevergeefs aangegeven dat op basis van artikel 11a van de gebruikersvoorwaarden voor het Geusseltbad, de betalingsverplichting voor de hurende partij vervalt, indien er sprake is van calamiteiten waardoor er geen gebruik gemaakt kan worden van het zwembad.

De fractie van de PvdA heeft naar aanleiding hiervan de volgende vragen aan het college:

1. Waarom worden TSrM en de andere genoemde verenigingen niet vrijgesteld van het betalen van de huur over de genoemde maanden?

2. Op basis waarvan wijkt Maastricht Sport af van de voorwaarden zoals opgenomen in de gebruikersvoorwaarden van het Geusseltbad? Deelt het college de mening van de PvdA dat de huidige situatie te duiden valt als een ‘calamiteit’ zoals bedoeld in de gebruikersvoorwaarden en dat dit er alleen toe kan leiden dat er geen kosten in rekening gebracht worden omdat er geen geen gebruik gemaakt wordt van het zwembad?

3. Heeft het college meer signalen met een gelijke strekking ontvangen van huurders of gebruikers van gemeentelijke sportaccommodaties? Zo ja, kunt u aangeven om hoeveel partijen het gaat en hoe het college hiermee om wil gaan?