Loopt het college harder voor het Mecc dan voor anderen?

8 december 2020

Waarom wel financiële steun aan het Mecc maar geen Coronaplan met financiële ondersteuning voor anderen in de stad?

In de raadsinformatiebrief van 2 december j.l. informeert u de gemeenteraad over de (financiële) situatie van het MECC en de maatregelen en afspraken die u al getroffen heeft en gaat treffen.

De PvdA vindt het zeer vreemd dat de raad niet voorafgaand aan of bij behandeling van de begroting 2021 hierover is geïnformeerd. In de brief lezen we immers dat het college al in oktober is benaderd door het MECC voor een aanvullend krediet.

Uiteraard zijn wij ons bewust van de positie van het MECC, maar we krijgen nu wel het gevoel dat voor het MECC meer wordt gedaan in deze bijzondere tijd dan voor de burgers van de stad of voor bijvoorbeeld het Theater aan het Vrijthof of de Muziekgieterij. Het geeft het gevoel dat het college harder loopt voor het MECC waarvan de gemeente zelf eigenaar is. De private pet lijkt het college harder te laten lopen dan de publieke pet. Wij zouden het jammer vinden als dat inderdaad het geval is.

In de brief meldt het college meermaals dat Conform de Financiële verordening gemeente Maastricht 2018 en het Treasurystatuut 2018 door het college een krediet kan worden verstrekt om het liquiditeitstekort van MECC Maastricht te overbruggen.

Dit leidt bij Anita van Ham en Henri Borgignonsons tot de volgende vragen:

1. Aangezien het college een en ander voor het eerst in oktober heeft vernomen, waarom heeft u dan niet de gemeenteraad voor of tijdens de begroting geïnformeerd?

2. Is de provincie geïnformeerd over deze extra ballast die eigenlijk onderdeel van de begroting uit zou moeten maken?

3. Dit alles klemt temeer nu wij meermaals vragen hebben gesteld over de financiële positie van het MECC. Waarom heeft u die vragen toen niet open en eerlijk beantwoord?

4. Kunt u zich voorstellen dat dit de vraag oproept of dit expres buiten de begroting is gehouden?

5. Hoeveel was de oorspronkelijke huur en hoeveel wordt de huur?

6. Hoe aannemelijk is het dat het MECC de nu nog openstaande huur en toekomstige aan de gemeente kan betalen?

7. Als het MECC uiteindelijk zowel de huur als de lening niet kan terugbetalen, hoeveel geld zijn we dan kwijt geraakt?

8. Op welke wijze worden toekomstige begrotingen daarmee belast?

9. Waarin uit zich de publieke taak van het MECC?

10. Het Treasurystatuut 2018 stelt allerlei voorwaarden aan het verstrekken van een krediet. Kunt u aangeven of aan al deze voorwaarden is voldaan?

11. Kunt u aangeven waarom de optelsom van financiële maatregelen die u voor het MECC treft niet kan worden aangemerkt als staatssteun?

12. Kunt u aangeven of u ook bereid bent aan andere instellingen, personen of organisaties die vastgoed van u huren verlaging van huur, niet indexeren van huur of een andere vorm van financiële compensatie voor te stellen?

13. Begrijpt u dat u handelswijze vragen oproept met betrekking tot het scheiden van uw private en publieke pet?

14. Zijn er nog andere instellingen en/of ondernemingen die uw college en/of afzonderlijke portefeuillehouders hebben benaderd voor een lening, dan wel voor een verlaging van huur, het niet indexeren van huur of een andere vorm van financiële compensatie? Zo ja, heeft u daar op geantwoord? En wat was het antwoord?

15. Vorig jaar rond deze tijd werd het raadsvoorstel “Gebruik maken van koopoptie inzake Parkeergarage P5 MECC” behandeld. We kunnen ons voorstellen dat deze aankoop over 2020 weinig heeft opgeleverd. Wie staat borg voor de verliezen die op dit vlak worden geleden?