Maak echt werk van burgerparticipatie!

16 juli 2019

Uit berichtgeving in de media blijkt dat de burgerbegroting op stoom ligt en in december in de raad komt. We zijn daar als PvdA heel erg blij mee. Maar de PvdA wil ook opmerken dat er natuurlijk fors meer moet gebeuren om de politiek laagdrempeliger te maken en meer burgers bij besluitvorming te betrekken.

De opkomst bij de verkiezingen in Maastricht is al jaren laag en we zullen dus alles op alles moeten zetten om manieren te vinden om burgers meer bij besluiten te betrekken. Tijdens de behandeling van de kaderbrief hebben we al onze zorgen geuit over het geld dat de komende jaren voor burgerparticipatie is gereserveerd.

Ook hebben we begrepen dat de burgertops die op verschillende momenten in Maastricht zijn georganiseerd geen navolging zullen vinden. Wat ons betreft een gemiste kans. De PvdA hoopt dat het college alsnog wil nadenken over deze vorm van burgerparticipatie.

Daarnaast zien wij twee andere mooie kansen om burgers bij besluitvorming te betrekken en we horen graag hoe u hierover denkt. In de eerste plaats het initiatief van de provincie om transparanter te worden naar de burger en duidelijk te maken waar het te besteden geld naartoe gaat.[1] De ambtenaren volgden daarnaast een training om anders, meer laagdrempelig te gaan werken.
Ten tweede ontvingen wij een e-mail van het landelijk Netwerk Right to Challenge. In samenwerking met de VNG en het Ministerie van Binnenlandse Zaken biedt het landelijke netwerk ondersteuning bij de implementatie van het Right to Challenge in zes gemeenten. Hoewel de PvdA zich echt wel bewust is van het feit dat Maastricht al het Right to Challenge kent, lijkt het ons toch goed dat Maastricht zich hiervoor opgeeft. Van het Maastrichtse Right to Challenge is immers tot op heden nooit gebruik gemaakt en misschien is het dus goed dat andere ogen daar eens kritisch naar kijken en tips geven over hoe nu verder.

Naar aanleiding van deze berichten stelt de PvdA Maastricht de volgende vragen aan het college:

1. Op welke wijze gaat u -naast de burgerbegroting- burgers actief betrekken bij besluitvorming?
  2. Welk bedrag is daarvoor gereserveerd?
  3. Bent u bereid de burgertops wederom vorm te gaan geven? Waarom wel, waarom niet?
  4. Bent u bereid om navolging te geven aan het initiatief dat vanuit de provincie is genomen en zou u een dergelijk systeem gemeentelijk willen uitrollen (hetgeen niet gelijk is aan het invoeren van een burgerbegroting)?
  5. Bent u bereid met de VNG of het landelijk Netwerk Right to Challenge om de tafel te gaan zitten ten einde te kijken waarom in Maastricht geen gebruik wordt gemaakt van dit instrument?

[1] DDL 4 juli 2019 Provincieambtenaren in dialoog