Open, dicht … wat wil het college nu écht met Centre Céramique?

21 februari 2022

De wethouder zag geen ruimte om de openingstijden van Centre Céramique te verruimen toen de stad erom vroeg. Nu opent Centre Céramique toch ineens op dinsdagochtend de deuren, terwijl bezoekers het kunst- en cultuurhuis véél liever de zondagmiddag of zaterdagochtend open zien gaan. Daarom stellen we vandaag vragen aan het college: wat is het nu? Open … dicht …?

Zoals bekend is de fractie van de PvdA Maastricht allerminst gecharmeerd van de beperkte openingstijden van Centre Céramique. Een plek waar kunst en cultuur op zo’n diverse manier samenkomt moet toegankelijk zijn voor de stad; niet slechts een paar uurtjes per week. Daarnaast moeten de openingstijden aansluiten op de wensen en behoeften van gebruikers: dus open op momenten waarop veel (potentiële) bezoekers er graag gebruik van zouden maken. In 2021 liet u de tevredenheid over de openingstijden onderzoeken: maar liefst 35% van de respondenten bleek (zeer) ontevreden over de openingstijden. Uit het onderzoek kwam dat de zondagmiddag, zaterdagmiddag, vrijdagmiddag, zaterdagochtend, dinsdag- woensdag- en donderdagmiddagen en de donderdagavond de dagdelen waren waarop bezoekers het liefst hebben dat Centre Céramique open is (50% of meer van de respondenten). Van deze momenten is het Centre Céramique zondagmiddag, zaterdagochtend en donderdagavond momenteel gesloten. Het zou €197.100 kosten om die drie dagdelen extra open te gaan. Onze fractie heeft u toen om aanvullende scenario’s gevraagd, waarin je bijvoorbeeld wél die 3 dagdelen opent, maar ook één of meerdere ‘minder populaire’ dagdelen sluit. Het zou niet onze voorkeur hebben, maar daarmee hebben we gepoogd een compromis te zoeken. Het college gaf echter aan dat er geen (financiële) ruimte is voor verdere verruiming.

Nu leest onze fractie dat de dinsdagochtend per 1 maart opengaat: een dagdeel dat niet per se als favoriet naar voren kwam uit de enquête. Daarnaast is besloten dat Centre Céramique op woensdag, donderdag en vrijdag om 17.00 sluit in plaats van 18.00. Uit praktisch oogpunt, aldus een woordvoerder van de gemeente.

Naar aanleiding van deze berichten stelde Maren Slangen namens de fractie de volgende vragen:

1. Er wijzigt dus wel degelijk iets aan de openingstijden van Centre Céramique; waarom heeft u de gemeenteraad daarover niet geïnformeerd?

2. Kunt u toelichten wat de ‘praktische en financiële overwegingen’ waarom de Limburger spreekt inhouden?

3. Waarom is besloten de dinsdagochtend extra te openen? Waarom is hier wel financiële ruimte voor (ineens)? Waar wordt dit van bekostigd?

4. Waarom heeft u besloten op 3 avonden zomaar één uur eerder te sluiten?

5. Hoe bent u tot dit besluit gekomen? Centre Céramique is – onder meer door corona – lange tijd niet open geweest. Hoe heeft u kunnen ‘toetsen’ dat er tijdens die avonden tussen 17u en 18u ‘vrijwel niemand’ aanwezig is?

6. Ligt zo’n zelfde besluit op de loer voor de ochtenden wanneer er een aantal weken bijvoorbeeld niemand tussen 9u en 10u aanwezig is? Met andere woorden: hoe grillig is het openingstijdenbeleid dat u hanteert?

7. Had u die drie uren dan niet kunnen schuiven naar de zondagmiddag, het allergrootste voorkeurs ‘dagdeel’ van de respondenten?

8. Het lijkt erop dat Centre Céramique nu eerder opengaat op dinsdag omdat het Werkcentrum Zuid-Limburg naar Centre Céramique verhuist. Waarom is deze verhuizing wél reden voor uitbreiding van Centre Céramique maar de wens van haar gebruikers níet?

9. Wat is uw visie op de ontwikkeling van de openingstijden van Centre Céramique?

10. Deelt u onze mening dat voor de nabije toekomst echt moet worden overwogen om Centre Céramique weer veel vaker te openen en nog eens goed de discussie moet worden gevoerd over de diverse functies die het mooie gebouw in Maastricht zou kunnen vervullen?