PvdA wil snel duidelijkheid over financiering Koningsdag

2 december 2019
Op 27 april 2020 wordt Koningsdag gevierd in Maastricht. De PvdA wil duidelijkheid van het college over de kosten die hiermee gemoeid zijn en waar het geld vandaan moet komen. Zeker gelet op het feit dat Maastricht moet bezuinigen is het van belang dat de gemeenteraad hier tijdig over wordt geïnformeerd.
Didier Jacobs en Manon Fokke stelden daarom het college de volgende vragen:

Op maandag 27 april 2020 zal de Koninklijke familie naar Maastricht komen voor de viering van Koningsdag. Dit is een mooie gelegenheid voor stad en regio om zich te presenteren aan het land. Echter weten we ook allemaal dat het organiseren van Koningsdag geld kost. Tot op heden hebben wij alleen nog geen informatie mogen ontvangen van het college over de omvang van de kosten van het organiseren van dit evenement.

Tijdens de begrotingsbehandeling van 12 november heeft de PvdA al de vraag opgeworpen waarom er in de begroting geen bedrag is opgenomen voor het organiseren van Koningsdag 2020. Even zoeken op het internet leert dat het niet moeilijk is om een inschatting te maken van de te verwachten kosten. De kosten bedroegen bijna 1,3 miljoen euro in Amersfoort (2019), 1,35 miljoen euro in Groningen (2018) en ruim 1,3 miljoen euro in Tilburg (2017). Het stadbestuur in Amersfoort had er 4 weken voor nodig om de raad te informeren over de te verwachten kosten. Een belangrijk gegeven gelet op het budgetrecht van de raad. Bovendien was enkele weken daarna duidelijk welke bijdrage de provincie zou leveren aan het evenement.

Daar komt nog bij dat de gemeente Maastricht in financieel zwaar weer zit en er bezuinigd zal moeten worden om de begroting op orde te krijgen. In dit kader is het van groot belang om snel duidelijkheid te scheppen over de kosten van het organiseren van Koningsdag 2020 en de dekking hiervan.

Dit is voor de PvdA dan ook reden om de volgende vragen aan u voor te leggen:

1. Waarom duurt het zo lang voordat het college meer duidelijkheid verschaft over de financiële kaders van het organiseren van Koningsdag 2020? Deelt u de mening van de PvdA dat het, mede gelet op de financiële situatie van de gemeente Maastricht en de bezuinigingsopgave die er hierdoor voor ligt, van groot belang is dat er op korte termijn duidelijkheid komt over de financiën die gemoeid zijn met dit evenement?

2. Hoe ver is het college met de voorbereidingen van het organiseren van Koningsdag 2020?

3. Heeft u navraag gedaan bij andere gemeenten over zowel inhoudelijke als financiële zaken aangaande de organisatie van dit grote evenement? Zo ja, wat heeft deze navraag opgeleverd?

4. Heeft het college reeds contact opgenomen met andere relevante partijen voor het organiseren van Koningsdag 2020? Zo ja, wat hebben deze contacten tot zover concreet opgeleverd?

5. Wanneer wordt de raad geïnformeerd over de kosten die gemoeid zijn met het organiseren van Koningsdag 2020?

6. Neemt het college bij het opstellen van het financiële plaatje ook de inzet van de ambtelijke formatie mee?

7. Had u niet, voordat Limburg zich hard maakte voor The Passion en Koningsdag, kunnen bedenken dat dit wat politiecapaciteit wat veel was?
Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/29/wie-beveiligt-de-koning-en-jezus-a3982098