Toon je Talent voor iedere leerling!

16 augustus 2019

Het programma ‘Toon je Talent’ biedt kinderen in Maastricht de kans om in een veilige en fijne omgeving hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. De PvdA vindt dit een prachtig initiatief dat educatie, kunst en cultuur en sociale en communicatieve vaardigheden combineert en op een leuke en leerzame manier aanbiedt. Wat de PvdA betreft hebben alle Maastrichtse kinderen toegang tot dit programma; de fractie vindt het dan ook ontzettend jammer dat (nog) niet alle scholen kunnen en/of willen deelnemen.

In de jaarrekening van 2018 stelt het college dat “Toon je Talent”, conform de doelstellingen voor dat jaar, op 50% van de basisscholen werd uitgevoerd. Op een vraag van de PvdA hierover (B-8-17) antwoordde het college dat er t.o.v. 2017 geen nieuwe basisscholen zijn toegevoegd voor deelname in 2018.  Ook wordt aangegeven dat er het voornemen is dat in 2020 70% van alle leerlingen kan deelnemen aan “Toon je Talent”. Het college geeft daarnaast aan dat, gezien het gemeentelijk budget dit percentage van 70% het maximum aantal leerlingen is dat kan deelnemen.
De PvdA maakt zich zorgen over de toegankelijkheid van “Toon je Talent” voor kinderen in Maastricht. Raadslid Maren Slangen stelde het college de volgende vragen:

1. Waarom zijn er in 2018 geen nieuwe scholen toegevoegd?
  2. Zijn er in 2019 nieuwe scholen toegevoegd t.o.v. 2018? Zijn er ook scholen waar Toon je Talent dit jaar niet gecontinueerd is?
  3. Scholen betalen een bedrag per kind aan Toon je Talent/Kaleidoscoop. Hoeveel kost het voor een school om mee te doen aan Toon je Talent? Welke kosten betaalt de gemeente precies uit haar budget?
  4. U geeft aan dat maximaal 70% van alle leerlingen kan deelnemen aan Toon je Talent. Doelt u hiermee alleen op leerlingen in het basisonderwijs of ook op leerlingen in het voortgezet onderwijs? Wordt Toon je Talent ook aangeboden op het speciaal (basis)onderwijs?
  5. Wanneer 70% het maximaal aantal leerlingen is dat kan deelnemen, betekent dit dan dat er leerlingen zijn die nooit zullen deelnemen aan het programma? Of wordt er gerouleerd tussen scholen zodat het programma op alle scholen kan worden aangeboden?
  6. Indien er geen ‘nieuwe’ scholen meer bij komen omdat het budget dit niet toelaat, en het programma op alle bestaande scholen gecontinueerd wordt, bent u het dan met onze fractie eens dat een deel van de leerlingen de kans wordt ontnomen om zich door middel van Toon je Talent te kunnen ontwikkelen?
  7. Klopt het dat Toon je Talent (mede) als doel heeft de docent te coachen/trainen in het zelf aanbieden van bepaalde vaardigheden? Zo ja, hoe lang duurt het gemiddeld voor Toon je Talent haar ‘taak’ overdraagt aan de docent en op die manier weer tijd/middelen beschikbaar heeft voor een ‘nieuwe’ school?
  8. Wat is de rol van schoolbesturen en/of schooldirecteuren in het wel of niet aanbieden van Toon je Talent?
  9. Deelt u onze visie dat een programma als Toon je Talent voor alle kinderen beschikbaar zou moeten zijn?