Verzakkingen: bewoners Heer staan in de kou

26 januari 2021
Opnieuw wordt niet met bewoners gesproken over de verzakkingen van de huizen als gevolg van daling van het grondwater tijdens en na de tunnelbouw. En opnieuw zijn conclusie en reacties alleen op basis van analyses en onderzoeken. Gemeente, ga zelf eens kijken en luister naar de mensen!
We stelden samen met oppositiepartijen vragen aan het college.

Geacht college,

Uit het artikel in De Limburger van zaterdag 23 januari en uit diverse gesprekken met betrokkenen concluderen we dat de analyse van Projectbureau Maastricht A2 van 23 december vorig jaar een wel heel gunstige weergave is van de feiten en met name de vaak desastreuze gevolgen van het wegpompen van water in de wijk Heer t.b.v. de bouw van de Koning Willem Alexandertunnel.

Uit niéts blijkt dat de partijen die verantwoordelijk zijn voor het wegpompen van het water ook maar enigszins met de gedupeerden in gesprek zijn geweest. Niet uit de analyse, niet uit oude rapporten, niet uit gesprekken met bewoners die wij zelf gevoerd hebben.

Sterker nog, we lezen en horen met plaatsvervangende schaamte hoe het stadsbestuur van Maastricht en het projectbureau de bewoners letterlijk in de kou laat staan.

De wethouder zegt in het gesprek met de journalist zelfs zonder enig gevoel van medeleven dat de bewoners maar naar de rechter moeten stappen.

Het gebrek aan respect, begrip en empathie, toen en nu, is ronduit beschamend.

Wij willen u met klem vragen met een oplossing te komen voor de bewoners, anders dan een advies om het juridisch uit te vechten.

Daarnaast vinden we de wijze waarop informatie wel of niet gedeeld of verstrekt werd en wordt op z’n minst merkwaardig.

Wij zijn op z’n zachts gezegd teleurgesteld in de houding die dit college en deze wethouder in dit dossier aannemen. Het lijkt erop dat dit college wegloopt voor feiten en zich verschuilt achter woorden als “waarschijnlijk” en “de kennis van toen”. Terwijl de kennis van toen ook de vele klachten en zorgen van de bewoners bevat.

Bewoners zitten in een verontrustende en zelfs onleefbare situatie. Maar misschien nog het ergste: ze voelen zich totaal niet gehoord en al helemaal niet gesteund in hun zorgen. En daar is dit stadsbestuur voor verantwoordelijk.

Nergens bemerken wij enig gevoel van empathie of support voor de extreme situaties die zich in diverse woningen voordoen.  Dit getuigt niet van een college dat ook maar enigszins zijn best doet om voor de burgers van deze stad een oplossing te vinden. Hiertoe worden niet eens pogingen ondernomen of zelfs maar mogelijkheden onderzocht.

Wij hebben hierover de volgende vragen:

1. Bent u bereid om de gedupeerde bewoners te helpen tot een oplossing te komen voor deze langslepende ellende en hun ronduit schrijnende situatie?
  2. U geeft aan in het interview van zaterdag 23 januari dat u geen gesprek heeft gevoerd met de bewoners omdat u niets te bieden heeft. Maar als u zich zelf niet op de hoogte stelt van het probleem, dan neemt u de bewoners niet serieus en gaat u weer alleen af op waarneming door rapporten (die men toen naast zich neerlegde). Op basis waarvan gaat u zich zelf dan van de situatie en problemen op de hoogte stellen?
  3. Hoe worden de gedupeerden schadeloosgesteld, zowel financieel als moreel, incl. de niet geziene en nog steeds aanwezige extra kosten zoals hogere energie kosten, behandelingen voortvloeiend uit en gerelateerd aan deze problemen; klachten, fysiek en/of mentaal door spanningen enz.?
  4. Waarom heeft u oktober 2020 de opdracht voor een onderzoek (met als resultaat “Analyse grondwaterhuishouding bij de uitvoering van het project A2 Maastricht”), laten uitvoeren door het projectbureau Maastricht A2 en niet door een onafhankelijke partij?

In juni 2013 was een eerste melding van een bewoner van verzakkingen aan een woning in Heer, mogelijk door het wegpompen van water voor de tunnelwerkzaamheden. Dit was zowel bij de gemeente als bij Avenue2 bekend die zomer.

In de Vergunning Waterwet van 2012 staat dat nadelige effecten die optreden als gevolg van de bemaling dienen te worden gemeld aan het waterschap. Deze plciht wordt ook door het waterschap bekrachtigd.

1. Klopt het dat in de 3-wekelijkse overleggen met Avenue2 en het Projectbureau, waarbij ook Waterschap Limburg aanwezig was, deze informatie maandenlang niet is gedeeld?
    Zo ja, waarom is dit niet gebeurd? Zo nee, is bovenstaande informatie dan onjuist?
  2. Wie is er verantwoordelijk voor dat de rapporten van Inpijn Blokpoel niet overhandigd zijn aan het waterschap en de provincie?
  3. Waarom is er niets gedaan met de rapporten van Inpijn Blokpoel die duidelijk aangaven dat er een probleem is met de veenlaag die verder onder de wijk Heer doorgaat?
    Wie heeft hier de beslissingsbevoegdheid genomen, uitgevoerd en op welke grond?
  4. Wie is verantwoordelijk om het rapport waar duidelijk in staat dat er een grote veenlaag aanwezig is die bij ontwateren problemen geeft naast zich neer te leggen en op welke verantwoording heeft dit plaatsgevonden?
  5. Waarom is na de aansprakelijkheidstelling door bewoners niet gestopt met de bemaling voor de tunnel in aanbouw en waarom is daar geen onderzoek naar gedaan?

Ook na het initiële rapport van Inpijn Blokpoel in 2013 én het definitieve rapport in februari 2014 is niets aan het waterschap medegedeeld. Dijkgraaf Van den Broeck geeft duidelijk aan dat de laatste vergunning niet zou zijn verleend als het waterschap op de hoogte was geweest.

1. Bent u het met ons eens dat zonder die laatste vergunning en daardoor minder wegpompen van water de schade aan de huizen minder zou zijn geweest?
    En bent u het met ons eens dat dit het vermoeden bevestigt dat het wegpompen t.b.v. de tunnel (mede) oorzaak is voor de verzakkingen?

Namens de fracties van de gemeenteraad Maastricht

PvdA, Groep Gunther, PvM, SP, PVV, Groep Alexander Lurvink, LPM, SAB, 50Plus