Vragen over instorten stadsmuur bij de Vief Köp

25 maart 2019

Dit weekend stortte een gedeelte van de stadsmuur tussen de Vief Köp en de Poort Waerachtig in. Gelukkig waren er op dat moment geen mensen op of onder het desbetreffende gedeelte van de stadsmuur. Net als vele andere mensen in de stad, was de PvdA fractie in de veronderstelling dat het achterstallig en regulier onderhoud aan deze locatie nog maar net was voltooid.
Verbazing was er dan ook dat we in de raadsinformatiebrief (rib) van 24 maart jl. moesten lezen dat er kennelijk problemen op deze plek gesignaleerd waren, waardoor nog niet tot restauratie was overgegaan. Ook waren we nogal verbaasd door de uitspraak in de media van wethouder Krabbendam (GroenLinks): ”de muur stortte te vroeg in, zou je kunnen zeggen”.

De PvdA is verheugd dat het college zelf heeft besloten over te gaan tot een nader onderzoek. Daarnaast willen PvdA, PVM, MOE:D en Groep Gunther graag meer informatie naast de summiere informatie in de rib.

Lees hier de vragen:

1. Wanneer is besloten om niet over te gaan tot het verrichten van regulier en achterstallig onderhoud op deze plek?
  2. Wie heeft die beslissing genomen?
  3. Hoe is vastgesteld dat er geen sprake zou zijn van een onveilige situatie op deze plek? Hoe weet je immers welke krachten er eenmaal op gang komen als een muur gaat instorten?
  4. Was er geen sprake van instortingsgevaar? Wie is bevoegd om hierover een uitspraak te doen? Graag zouden wij de onderliggende stukken ontvangen.
  5. Waarom is de raad niet per raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld van het feit dat men “andere problemen” constateerde bij het uitvoeren van het achterstallig onderhoud en de renovatie? Eerder werd de raad immers wel geïnformeerd over de start van het project.
  6. Hoe vaak controleert de Gemeente Maastricht de vestingwerken? Zijn er nog meer plekken die op dit moment “extra onderhoud” en/of “extra onderzoek” vergen?
  7. Welke acties gaat u naar aanleiding van de situatie bij de Vijf Koppen ondernemen?
  8. Wanneer mogen wij de uitkomsten van het onderzoek over “hoe dit heeft kunnen gebeuren” bij de Vijf Koppen ontvangen? Mogen we ervan uit gaan dat dit onderzoek ook met de gemeenteraad wordt gedeeld? Mogen we er, gelet op het onderwerp, vanuit gaan dat u deze vragen op korte termijn zult beantwoorden?

In afwachting van uw antwoord,
Met vriendelijke groet,

Simona Maassen M:OED, Tiny Meese PVM, John Gunther Groep Gunther & Manon Fokke PvdA

De Rib van 24 maart 2019