Gerlachus en De Beyart: PvdA, GroenLinks en SPM eisen actie

6 augustus 2020

De huren voor woonzorgcomplexen rijzen de pan uit. De politiek eist actie: het wordt tijd dat het stadhuis ingrijpt om wonen in Maastricht betaalbaar te houden.

Woonzorgcentrum Beyart

Vandaag vernamen PvdA Maastricht, GroenLinks Maastricht en Senioren Partij Maastricht uit berichtgeving in de media dat de broeders van Maastricht (Beyart) hun woonzorgcentrum verkopen aan zorginvesteerder Secufund Investment.
Een prachtige woonomgeving op een zeer groene en dus ook gewilde locatie. De kater rond Residentie Gerlachus nog volop op ons netvlies stelt PvdA Maastricht samen met GroenLinks en SPM vragen aan het college. We moeten er immers voor waken dat met de Beyart hetzelfde gaat gebeuren als met Gerlachus.

1. Bent u reeds op de hoogte van de plannen die de investeerder heeft.
  2. Wilt u er zorg voor dragen dat het woon-zorgcomplex (wozoco) ook voor bewoners met een smalle beurs toegankelijk is?
  3. Wilt u zorgen dat de afspraken die gemaakt gaan worden of zijn gemaakt met de investeerder ook daadwerkelijk nagekomen gaan worden?
  4. Bent u bereid ook afspraken te maken met de investeerder om te zorgen dat de zorg voor de bestaande bewoners eveneens betaalbaar blijft?
  5. Bent u voornemens de raad te informeren alvorens er definitieve afspraken worden gemaakt met de investeerder?

Vervolgvragen Residentie Gerlachus

Naar aanleiding van eerder gedane toezeggingen van initiatiefnemer Ferox Tower van de verbouwing van het zorgcomplex Gerlachus, geeft de door Ferox Gerlachus BV gebruikte huurovereenkomst (“het huurovereenkomstdocument”) PvdA Maastricht, samen met GroenLinks en SPM, aanleiding tot het stellen van onderstaande vervolgvragen aan het college.

* Kunt u aangeven  in hoeverre de huurprijzen – die in geen enkele verhouding staan met de geboden kwaliteit – ter beoordeling aan de huurcommissie ter toetsing kunnen worden voorgelegd, aangezien slechts sprake is van woningverbetering van het zorgwoningcomplex?

Bent u het daarbij met ons eens dat

1. de stelling van de verhuurder niet aansprakelijk te zijn voor enige schade van een huurder, als gevolg van latere oplevering van het gehuurde c.q. verschuiving van de ingangsdatum dan gesteld in de huurovereenkomst, arbitrair is?
  2. in tegenstelling zoals uitgewerkt in de huurovereenkomst, het appartementsrecht gescheiden dient te zijn van de zorgverlening e.e.a. overeenkomstig de wet?
  3. huurders een inhoudelijk uitgewerkt aanbod van Envida als supplement naast het huurovereenkomstdocument moet worden aangeboden?
  4. het termijnbedrag m.b.t. kosten nutsvoorzieningen, servicekosten en overige zaken onderbouwd en nader gespecificeerd dient te zijn ter voorkoming van een fikse afrekening?
  5. de kosten m.b.t. de algemene ruimte waarvan de realisatie is voorzien in de 2e verbouwingsfase, tot oplevering van de voorziening, geen onderdeel mag uitmaken van de servicekosten?
  6. het een kwalijke zaak is dat eventuele noodzakelijke aanpassingen, bijvoorbeeld keuken, uiteindelijk naar wat blijkt vanuit de WMO gefinancierd moet worden?

Bent u bereid met verhuurder in overleg te treden ter advisering het huurovereenkomstdocument aan te  aanpassen c.q. wijzigen?

Tot slot zijn we benieuwd en zouden we nog graag van u vernemen:

1. Wat gaat het college ondernemen om deze gang van zaken in de toekomst te voorkomen?
  2. Er zijn in het verleden toezeggingen gedaan omtrent de hoogte van de huurprijzen. Door de nieuwe huurprijzen zijn deze appartementen niet voor iedereen beschikbaar.

Bent u bereid met de eigenaar/huurder in overleg te treden om deze onacceptabele huurprijzen te bespreken?