Voorzitter kandidaatstellingscommissie GR2022

Joop van den Berg

Over Joop van den Berg

Vooraanstaande PvdA-ideoloog die acht jaar de Wiardi Beckman Stichting, de ‘denktank’ van zijn partij, leidde, en korte tijd fractievoorzitter in de Eerste Kamer was. Was aanvankelijk journalist en daarna wetenschapper in Leiden. Na zijn periode bij de WBS hoogleraar en hoofddirecteur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Was hoogleraar in Leiden en Maastricht. Leidde diverse adviescommissies en is publicist en columnist. Auctor intellectualis van begrippen als ‘de Haagse kaasstolp’ en ‘het prefab-Kamerlid’.

hoofdfuncties en beroepen

parttime (leerling-)redacteur, dagblad “De Gelderlander”, van juni 1963 tot november 1965
redacteur “Limburgs Dagblad” te Heerlen, van 15 september 1968 tot 1 april 1970
adjunct-hoofdredacteur “Limburgs Dagblad” te Heerlen, van 1 april 1970 tot 1 augustus 1971