Door op 19 juni 2013

Aanpak jeugdwerkloosheid

Alle jongeren in Maastricht tellen mee en doen mee! Ook in moeilijke tijden. Dat is de reden waarom de PvdA Maastricht bij de behandeling van de Kadernota 2014 een motie heeft ingediend waarin zij het college oproept, te onderzoeken of de onconventionele, maar succesvolle aanpak van de gemeente Venlo ook in Maastricht toegepast kan worden.

Van uitkering naar loon.
In het kort komt het er op neer, dat jongeren geen bijstandsuitkering ontvangen, maar een arbeidscontract krijgen aangeboden. Dit contract zet de hoogte van de uitkering om in loon. De jongere moet dan binnen zijn arbeidscontract de (aan het minimumloon gerelateerde) uren invullen waarvoor hij betaald krijgt.
Dat kan door het verrichten van (parttime) werkzaamheden, maar ook door volgen van training, workshops of maatschappelijk zinvolle activiteiten. In Venlo is gebleken dat gemiddeld 83% van de uren binnen het contract zijn ingevuld! Jongeren zijn dus zinvol actief, doen werkervaring op en zitten niet thuis op de bank. De jongeren zelf geven aan blij te zijn dat zij het labeltje uitkering hebben kunnen verruilen voor loon/werknemer.

En tijdens de raadsvergadering werden gelijk spijkers met koppen geslagen. In de kaderbrief was een bezuiniging opgenomen. De scooterstalling aan Het Bat zou een onbewaakte stalling worden. Een groot aantal partijen gaf aan daarmee grote moeite te hebben. Door de fractievoorzitter van de PvdA werd toen onmiddellijk de suggestie aangereikt aan het College om hiervoor jongeren met een aangeboden contract in te zetten!

Wij blijven dit op de voet volgen en verwachten van het college een positief resultaat van het onderzoek.

Josje Godwin,
Raadslid PvdA Maastricht

Lees hier de tekst van de motie:

Actuele motie
De gemeenteraad van Maastricht ter vergadering bijeen op 18 juni 2013;

Constaterende dat:
• De jeugdwerkloosheid – naar verwachting – ook in onze regio zal toenemen en jeugdige werklozen niet altijd voldoende perspectief hebben;
• Wij terecht van iedereen verwachten dat men een bijdrage levert aan onze samenleving;

Overwegende:
• Dat in de gemeente Venlo de jeugdwerkloosheid vanaf 2012 met 24% is gedaald;
• Dat dit volgens de wethouder Sociale Zaken van de gemeente Venlo te danken is aan de
bijzondere aanpak van de groep jeugdwerklozen;
• Dat die unieke aanpak kort samengevat het volgende uitgangspunt heeft: “we geven geen enkele jongere een uitkering, maar we sluiten een arbeidsovereenkomst met ze, waardoor we ze nadrukkelijker kunnen aanspreken op hun rechten en plichten”;
• Dat jongeren zo ook onder begeleiding van een werkcoach werkervaring opbouwen;
• Dat bewezen succesvolle aanpak navolging verdient;
• Dat aanpak van werkloosheid – in dit geval jeugdwerkloosheid – de hoogste prioriteit verdient;

Roept het college op:
• Te onderzoeken of deze succesvolle aanpak van jeugdwerkloosheid ook in Maastricht toegepast kan worden en de resultaten van dit onderzoek zo snel mogelijk doch uiterlijk oktober 2013 te bespreken in de Commissie Sociaal Economische Zaken;

en gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie van de PvdA,
Frans Bastiaens/Josje Godwin.