Door Anita van Ham op 10 december 2013

PvdA Maastricht: verschillende tarieven in parkeergarages én einde aan betalen per heel uur

Maastricht is een prachtige stad met een unieke sfeer en een centrum dat jaarlijks miljoenen bezoekers aantrekt. Onze stad kent maar liefst dertien algemene parkeervoorzieningen, goed voor duizenden parkeerplaatsen. Keuze en plek om de auto te parkeren genoeg dus, zou je denken. Maar feit is, dat het vooral de Vrijthofgarage is die als eerste vol staat. Dit moet anders! De zogeheten ringenstructuur is een eerste aanzet hiervoor. Daarom steunt PvdA Maastricht het voorstel van wethouder Nuss.

Maastricht kent maar liefst dertien algemene parkeervoorzieningen, goed voor duizenden parkeerplaatsen. Keuze en plek om de auto te parkeren genoeg dus, zou je denken. Maar feit is, dat het vooral de Vrijthofgarage is die als eerste vol staat. Deze staat met stip op één, direct gevolgd door de garages van het Onze Lieve Vrouweplein en de Markt.

Het gevolg is file in de smalle pittoreske straatjes van de binnenstad. Met ronkende motoren staat men te wachten tot er een plekje vrij is in de Vrijthofgarage en is die garage vol, dan rijdt men het liefst een rondje door de binnenstad om het daarna nog een keer te proberen, of door naar de volgende centrumgarage.

Overlast voor Maastricht, haar bewoners en haar bezoekers, is het gevolg.

Zeker in deze drukke maanden zien we het helaas maar al te bekende beeld: bewoners en bezoekers van de binnenstad worden dag in dag uit geconfronteerd met onveilige verkeerssituaties, slechte luchtkwaliteit en stankoverlast. Fietsers komen op het Keizer Karelplein letterlijk in het gedrang tussen de stoeprand en de auto’s die in de rij staan voor de Vrijthofgarage. Nietsvermoedend winkelend publiek verwacht rondom de mooie pleinen geen auto’s, maar wordt ondertussen wel bijna van de sokken gereden door een ongeduldige automobilist die helaas geen plekje kon krijgen in de garage.
Omwonenden kijken met lede ogen toe hoe het als maar drukker wordt. En dan is er nog steeds die teleurgestelde en zelfs boze automobilist die dacht nog in de garage terecht te kunnen…

Voor de PvdA Maastricht is het genoeg! Een betere spreiding van zoekers en bezoekers over de verschillende parkeervoorzieningen is dringend, heel dringend nodig. We moeten nu wat doen om het centrum autoluwer te maken. Daarmee verbeteren we de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit voor onze bewoners en bezoekers en maken we de stad bovendien een aantrekkelijkere plek om te verblijven.

Tegelijkertijd willen we het parkeren in parkeergarages eerlijker maken.
Op dit moment betaal je in de parkeergarages van Maastricht nog steeds per uur. Wie een uur en tien minuten in de garage staat, moet twee uur afrekenen. Dat is oneerlijk en hier gaan we verandering in brengen. Daarvoor zijn we als PvdA landelijk ook met een wetsvoorstel gekomen.

En voor Maastricht hebben we nú de kans om dit te veranderen.
De PvdA kiest er daarom voor om samen met de ringenstructuur ook de tarieven aan te passen. Zowel de hoogte van de tarieven – meer prijsverschil per garage – als betalen per delen-van-uren. In de parkeergarage wordt dan niet langer meer betaald per uur, maar per munteenheid. Afhankelijk van welke garage men kiest wordt er voor een Euro een blok van minuten afgerekend. Dat is eerlijker voor alle gebruikers – voor de oplettende parkeerders wordt parkeren in de garages goedkoper.
Dat met invoeren van deze wijziging parkeren per definitie duurder wordt is dus een fabeltje.

We gaan het centrum autoluwer maken door het zoekverkeer naar parkeergelegenheid vroeg op te vangen.
De tarieven van de centrumgarages worden verhoogd, terwijl we de garages buiten het centrum goedkoper maken. Er worden hiermee meer plaatsen goedkoper dan dat er duurder worden. Met als goedkoopste parkeergelegenheid de Park & Ride Noord waar je voor 1 euro kan parkeren én naar de stad reizen.
Dit moet goed voor iedereen duidelijk herkenbaar zijn al aan de rand van de stad, zodat bezoekers de auto minder gaan parkeren in het centrum en meer aan de randen van het centrum of aan de randen van de stad.
Kortom, parkeren wordt een keuze.

Als het aan de PvdA ligt, voeren we dit morgen nog door. Niet weer doorschuiven – nu keuzes maken.

Anita van Ham

Anita van Ham is raadslid  Zij is lid van de agendacommissie van de gemeenteraad en voorzitter van het Domein Algemene Zaken. Anita was samen met Manon Fokke coördinator van de gemeenteraadsverkiezingscampagne van PvdA Maastricht in 2022. Lees de verkiezingsflyer GR2022 van Anita door op de foto te klikken.

Meer over Anita van Ham